Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom

Sliter du med betent tannkjøtt? Da er det viktig at du setter i gang med tiltak for å bli kvitt betennelsen så fort som mulig. Periodontitt er en  vanlig, men alvorlig tannkjøttsykdom, som kan påvirke din tannhelse, generelle velvære – og over tid føre til løse tenner, tannforskyvning,  og til og med tap av tenner.

Periodontitt, også kjent som avansert tannkjøttsykdom, er en irreversibel betennelsestilstand som påvirker vevet rundt tennene dine. Årsaken  til periodontitt er opphopning av bakterieplakk på tennene og under tannkjøttet. Når plakk ikke fjernes grundig gjennom god munnhygiene –  som regelmessig tannpuss og bruk av tanntråd, kan det forherde seg og danne tannstein. Tannstein forsvinner ikke ved vanlig tannpuss og  krever profesjonell tannrensing for å bli fjernet. Over tid kan bakteriene i plakk og tannstein forårsake en betennelsesreaksjon i tannkjøttet.  Tannkjøttet blir rødt, hovent og blør lett under tannpuss eller bruk av tanntråd. Dette er vanlige tegn på gingivitt. Gingivitt er en mindre

alvorlig form for tannkjøttsykdom, men dersom gingivitt ikke behandles kan det utvikle seg til periodontitt, spre seg dypere inn i vevet rundt  tenne og forårsake betydelig skade. Røyking og diabetes kan være risikofaktorer for utvikling.

Det er viktig å være oppmerksom på rødhet, hevelse og blødning i tannkjøttet, samt tannfølsomhet og dårlig ånde. Hvis du opplever noen av disse symptomene, anbefaler vi en undersøkelse av tannkjøttet. Tidlig diagnose og behandling er nemlig avgjørende for å bremse sykdomsprogresjonen og bevare tannhelsen.

Her på Grünerløkkas Hus Tannlegesenter har vi dyktige tannleger som både kan utføre en grundig rens, komme med råd og veiledning og  utføre kirurgisk behandling for fjerning av bakterier. Ved behov kan også vi på Grünerløkkas Hus Tannlegesenter tilby erstatning med  kunstige tenner.

Forebygging er nøkkelen til å unngå periodontitt. For at tannkjøttsykdommer ikke skal utvikle seg er det viktig at du passer på å være flink  med tannstellet. Dette innebærer:

Riktig børsteteknikk og grundig tannpuss to ganger daglig.

Bruk at tanntråd, mellombørster eller andre dentale rengjøringsmidler

Følge opp med regelmessige tannlegebesøk etter anbefaling fra tannlege.

Profesjonell rens er viktig.

Behandlingen av periodontitt er individuell og avhenger av sykdommens alvorlighetsgrad. Normalt trenger man profesjonell tannrensing  flere ganger i året for å fjerne plakk og tannstein fra tannoverflaten og under tannkjøttet, men i mer alvorlige tilfeller kan kirurgi være  nødvendig for å reparere skadet vev og gjenopprette tannens/tennenes støtte.

Pasienter med periodontitt kan være berettiget støtte fra Helfo for behandlingen. Det er imidlertid viktig å merke seg at Helfo’s støtte er basert på visse kriterier og vilkår. Dette er noe tannlegen din vi hjelpe deg med og noe du slipper å tenke på.

For å ha krav på Helfo-refusjon som ny pasient, må vi sette av tid for en perio-undersøkelse med lommeregistrering og 6-10 røntgenbilder.  Pris kan variere noe ut ifra pasientens behov, men egenandel ligger vanligvis rundt 990,-

Egenandel med Helfo-støtte koster normalt 715 per seanse.

Dobbel seanse koster normalt 1280,-

Ved behov for bedøvelse kommer dette i tillegg og koster 190,-